Fanfare

Ruim 100 jaar in Maasbree

Fanfare St. Aldegondis is opgericht in de zomer van 1911. Harde bewijzen zijn daar niet voor want tijdens de Tweede Wereldoorlog is vrijwel het complete archief van de vereniging verloren gegaan. In 1911 was er een plaatselijke mannenzanggroep “Ons Genoegen”. Deze groep wilde instrumenten aanschaffen om zich muzikaal beter te kunnen ontwikkelen. Pastoor E. Krips, Kapelaan G. Meuskens en PTT-besteller J. Dolders namen het initiatief om een huis aan huis collecte te houden om zo de oprichtingskosten van de nieuwe vereniging te dekken. Met dit geld werd “Kerkelijke Fanfare St. Aldegondis” opgericht. De fanfare werd een bloeiende muziek vereniging in Maasbree. In die tijd waren optredens veelal kerkelijke aangelegenheden, en muzikale wandelingen (processies) door het dorp en buitengebieden. Tegenwoordig onze vereniging “Fanfare St. Aldegondis”.

Maatschappelijke en onderlinge betrokkenheid

De fanfare voelt zich sterk verbonden met de gemeenschap van het dorp Maasbree als geheel omdat hieraan het bestaansrecht van de vereniging wordt ontleend. De verbondenheid met de samenleving van Maasbree uit zich in het muzikaal opluisteren van evenementen en kerkelijke activiteiten binnen onze gemeenschap. De fanfare ziet dit als een manier om iets terug te doen voor het dorp dat het bestaan van de vereniging mogelijk maakt.

De leden repeteren gezamenlijk een keer per week. Hierdoor krijgt men een onderlinge verbondenheid door het maken van muziek. De vereniging heeft een aantal commissies die ieder hun eigen taak hebben. Hierdoor werk over vele handen en hoofden verdeeld. Een belangrijke taak is om nieuwe jeugdige leden kennis laten maken met muziek, via een breed pakket van muziekopleidingen.

De onderlinge verbondenheid komt tot uiting in de zeer gemoedelijke, vriendschappelijke en ongedwongen sfeer binnen de vereniging waar iedereen zich thuis zal voelen. Er worden regelmatig uitstapjes, feestjes, en familiedagen georganiseerd. Om de vijf jaar wordt een buitenlandse concertreis gemaakt. Ook de samenwerking tidens de Ossefeesten stimuleert de verbondenheid tussen de leden. Het bevorderen en bewaken van een respectvolle onderlinge sfeer waar de menselijke maat en gelijkheid hoog in het vaandel staan, zijn kernwaarden van deze vereniging.

Concerten

De fanfare organiseert elk jaar optredens en concerten. Een klein concert kan zijn ter voorbereiding op een ‘groter concert’ zoals een concertreis of muziekconcours, maar ook worden er avondvullende concerten georganiseerd met een specifiek thema zoals een proms, tapas, of carnavalsconcert waarbij passende muziek wordt gespeeld, en regelmatig aangevuld met vocalisten, gastmuzikanten en bands.

Impressie vestelaoveskonzert 2017:

Dirigenten

Hans Thijssen is dirigent van het fanfarekorps. Deze dirigent en tevens docent met de juiste muzikale genen zorgt voor een fijne en prettige muzikale balans tijdens de repetities.

Dirigent van het Jeugdorkest is Dominique Rohenkohl. Dirigent van de slagwerkgroep is Ruud Logtens. Ook dit zijn jonge energieke dirigenten die het beste uit hun jeugdige muzikanten weten te halen.

Organisatie Ossefeesten

Elk jaar organiseert de fanfare de Ossefeesten. Dit is een zeer bekend evenement dat richting de 60e editie gaat en daarmee het langst bestaande tentfeest van Nederland is. Dit feest heeft onder andere het doel de Fanfare financieel te ondersteunen. Met de eventuele opbrengst wordt bijgedragen de kosten van aanschaf en onderhoud van instrumenten, muzikale opleidingen en de dirigenten. Een kundige (Ossefeest)commissie, die kennis heeft van de actuele regelgeving, en daarbij ook het benodigde organisatie talent heeft om een aantrekkelijk muzikaal programma samen te stellen voor een zo breed mogelijk publiek is bijna een jaar bezig om dit tentfeest in de steigers te zetten. De locatie van dit feest, het plein voor de MFA van Maasbree, leent zich hier prima voor. KinderVakantieWerk (KVW) Maasbree maakt tijdens de eerste (opbouw) week dankbaar gebruik van de Ossefeesttent.

Fanfare St. Aldegondis wordt gesteund door het Prins Bernhard Cultuurfonds.